Čeští uživatelé internetu dávají přednost e-mailům s diakritikou
04.10.2010 9:20
Praha, 4. října 2010 - Vazeny pane Omacko – narazit na takové oslovení v české e-mailové komunikaci je podle průzkumu, který pro CZ.NIC zpracovala agentura Markent, stále vzácnější. Platí to především pro komunikaci z pracovních poštovních účtů. Zatímco v roce 2008 diakritiku ze svých e-mailů vypouštěla celá čtvrtina dotázaných uživatelů – zaměstnanců, letos je to pouhých 14 procent. Odpůrců diakritiky je stále méně i mezi uživateli osobních e-mailových účtů, i když zde zvyk psát zprávy bez háčků a čárek zakořenil mnohem pevněji. V roce 2008 se jednalo o 45 procent uživatelů, letos již jen o 29 procent.
Typický uživatel, který ve své e-mailové komunikaci vynechává diakritiku, má mezi 30 až 39 lety a pochází z obce s více než 100 000 obyvateli. Největší zastoupení mají tito uživatelé v Praze a na západě a severu Čech.
„Obavy, že elektronická komunikace výrazně ovlivní formu psaného jazyka, se ukazují jako liché. Vynechávání diakritiky v elektronické komunikaci byl spíše přechodný trend spojený s technickými podmínkami, které platily v začátcích internetu a které byly postupně překonány. Především výsledky průzkumu v oblasti organizací dokazují, že používání diakritiky v e-mailové komunikaci patří k základním rysům české elektronické jazykové kultury,“ říká Ondřej Filip, výkonný ředitel sdružení CZ.NIC.